Ås studentlag. Foto: Helene Lind Jensen / Natur og Ungdom

Ruters prisøkning er et svik mot studentene

16.09.2015 av Arnfinn Storsveen

Ås studentlag reagerer på Ruters prisøkning på periodebilletten. Studentlaget mener det er et svik for studenter som pendler med tog fra Oslo til Ås, og understreker at prisøkningen vil gjøre bilen til et mer fristende valg for pendlere, nø som vil føre til en økning i klimagassutslipp.

Dette innlegger var på trykk i Østlandets blad 05.01.2014

Nestleder Håvard Hageberg i Ås studentlag mener Ruters prisøkning er et svik mot studentene.

Ruter skriver på sine nettsider: «Vårt fremste miljømål er å ta veksten i den motoriserte trafikken «. Hvis det er tilfelle er dette trekket de nå gjør, helt feil vei å gå. Prisøkningen vil gjøre bilen til et mer fristende valg for pendlere, noe som vil føre til en økning i klimagassutslipp.

– Samtidig som mange Ås-boere pendler til Oslo, bor mange av studentene som i Oslo og pendler andre veien. Den nye prisen på månedskortet er 1010 kroner for studenter. Mellom Oslo og Ski koster det derimot 700 kroner. Fem minutter med toget koster altså 310 kroner ekstra, forteller Hageberg til ØB.

– Dette er et svik mot innbyggerne i Ås, og spesielt mot studenter. Jeg tror nok mange ville tatt toget hvis det var billigere. Vi har jo lyst til å være en del av løsningen på klimautfordringen, fortsetter han, som også er studentrepresentant i Natur og Ungdoms landsstyre.

Hageberg mener det blir vanskelig å nå fylkeskommunens mål om lavere klimagassutslipp hvis prisene på kollektivtrafikken øker.

– Dette er jo rett og slett motstridende politikk. Det er en skam at det skal være billigere å kjøre bil enn å reise kollektivt. Det er på tide at Ruter og fylkeskommunen gjør ord til handling. Absolutt alle er enige om at vi skal øke andelen kollektivtransport, så nå er det på tide å ta grep. Månedskortet må bli billigere. Det er urettferdig å legge på prisen for studentene, sier Hageberg.

Det er på tide at Ruter og Fylkeskommunen gjør ord til handling. Absolutt alle er enige om at vi skal øke andelen kollektivtransport, så nå er det på tide å ta grep. Månedskortet må bli billigere, det er urettferdig å legge på prisen for studentene, avslutter Hageberg.