Kutt Avinors vekstmål!

07.09.2019 av Morten Hansen

5. september kom nyheten om at Norwegian for tredje måned på rad har færre passasjerer enn samme periode i fjor. Dette er overraskende nok ikke en overraskelse for flyselskapet, som nå sier de har slutta å hige etter passasjervekst. Resultatet har blitt at investorene feirer over økt fortjeneste. Nå må Avinor følge utviklinga og avskaffe sitt eget vekstmål!

Nordmenn flyr mye. Veldig mye. Faktisk er vi helt på toppen når det kommer til antall innlandsreiser, og kun slått av øystatene Island, Malta og Kypros når det kommer til totale reiser per hode. Kypros og Malta er dessuten populære feriemål, noe som gir stort utslag på disse tallene. Norge er også det landet som har hatt størst vekst i flytafikken de siste 30 åra.

Luftfart står for over halvparten av utslippene fra alle nordmenns reiser. Det viktigste klimatiltaket man kan gjøre som enkeltperson er å redusere antall flyreiser. Dette er fordi fly er en av de verste måtene å reise på med tanke på klima. Fly er veldig lite effektive når det kommer til utslipp per kilometer. Dessuten reiser man på lengre turer med fly, noe som  gjør at utslippstallene fra næringa blir hårreisende høye. 

Det har skjedd ganske mye på teknologifronten når det kommer til fly. Man regner med at utslippene per kilometer har omtrent halvert seg de siste 30 åra. Fremskrittene blekner likevel når antall kilometer har mer enn firedobla seg i samme periode. Når planene for å rulle ut elfly som en mulig løsning ganske bokstavelig talt gikk i bakken i sommer, ble det tydeligere enn noen gang at det ikke kommer til å bli det store svaret på hvordan vi skal kutte nok innen 2030.

Etter en turbulent vinter for Norwegian har de måttet tenke nytt. Flyselskapet hadde færre passasjerer i alle sommermånedene i år enn i fjor, og en 3% nedgang i august. I Sverige har de også opplevd en nedgang i år, mye grunna at svenskene føler på flyskam. I Norwegian derimot er nedgangen et bevisst grep om å satse på å fylle de flyene som uansett går, samt å få mest mulig ut av hver passasjer, framfor vekst. 

Dette er et gyllent vendepunkt i norsk luftfartsnæring. Inntil nylig har flybransjen i Norge stirret seg helt blind på et mål om å få så mange flere passasjerer som mulig. Samtidig som det finnes et nasjonalt nullvekstmål for biltrafikk og et mål om å tydelig øke andelen gods på bane fremfor vei, har det helt statseide selskapet Avinor som hovedformål å stimulere til vekst i flytrafikken. At Norwegian nå viser at det går ann å tjene penger på å ikke vokse må få konsekvenser for norsk flypolitikk.

I dag finnes det veldig mange politiske insentiver for å sørge for vekst i flynæringa. I tillegg til alle bonuser som gis til kunder fra flyselskapene, som er kjent for de fleste som flyr jevnlig, finnes det mye annet som ikke er like belyst. Først og fremst gir Avinor bonuser til selskaper som oppnår vekst og markedsføringsmidler for nye ruter på over 250 millioner kroner i perioden 2014 til 2017. Disse pengene kommer hovedsakelig fra kundene på TaxFree-butikkene på flyplassene. 

Hvis det ikke var nok er det en latterlig stor forskjell på drivstoffavgiftene på flydrivstoff og bensin og diesel til biler og busser. Biler og busser betaler 3,39kr per liter bensin og 4,72kr for diesel. Fly derimot betaler bare 30øre per liter! Med det skyhøye konsumet av drivstoff som norsk luftfart står for er dette i praksis en subsidiering på nærmere 900 millioner kroner i året. Hvis passasjerene skulle betalt for den samme subsidieringa ville en billett til Granka kosta flere tusen kroner mer enn idag.