Gå til innhold

Kaster kollektivtrafikken under bussen

Natur og Ungdom < Kaster kollektivtrafikken under bussen
Kategorier: Samferdsel

Den nye regjeringa vil ikke fortsette med støtte til buss og togselskapene som har tapt masse passasjerer under pandemien. Nå varsler ruter med flere at flere tilbud henger i en tynn tråd.

Blind tro

Fortsatt er rundt hver fjerde reisende ikke kommet tilbake til kollektivt etter pandemien, mens biltrafikken er tilbake til samme nivå som 2019. Ny samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at regjeringa gjerne vil ha tilbake passasjerene, men at de ikke kan bruke penger på å holde ruter som ingen bruker gående. Å tro at passasjerene vil komme tilbake til et dårligere tilbud enn det mange mista under pandemien er å ønske til en brønn, men uten å kaste mynter oppi. Det skal mer til enn bare å beholde dagens tilbud til for å få flere tilbake på kollektivt, men når man til og med kutter i tilbudet vil selv de mest overtroiske miste håpet.

I tillegg til å kutte støtte til kollektivt foreslår regjeringa å subsidiere bensin og kutte i elavgifta. Resultatet av dette blir at flere velger egen fossil- eller elbil. Dette skjer samtidig som vi går inn i andre og avgjørende uke i klimatoppmøtet i Glasgow. Norge ligger nå langt bak på våre utslippsmål.  Redningen er ikke at flere kjører bil. Statistikk fra SSB viser i tillegg at det er fylkene i Sør-Norge som allerede kjørte flest kilometer per bil før pandemien.

Jon-Ivar Nygård snakker om den nye normalen, som om det er helt naturlig at vi skal gå over til et samfunn der flere velger egen bil over bussen eller toget. Dette er ikke distriktsvennlig eller på noen måte i tråd med verken våre klimaforpliktelser eller god samfunnsutvikling for øvrig. Dette høres ut som et forslag kokt opp av et lokallag i FrP på puben, ikke noe fra en regjering som sier de tar framtida på alvor!

Samferdselsgruppa