Kaster kollektivtrafikken under bussen
Blind tro
Fortsatt er rundt hver fjerde reisende ikke kommet tilbake til kollektivt etter pandemien, mens biltrafikken er tilbake til samme nivå som 2019. Ny samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at regjeringa gjerne vil ha tilbake passasjerene, men at de ikke kan bruke penger på å holde ruter som ingen bruker gående. Å tro at passasjerene vil komme tilbake til et dårligere tilbud enn det mange mista under pandemien er å ønske til en brønn, men uten å kaste mynter oppi. Det skal mer til enn bare å beholde dagens tilbud til for å få flere tilbake på kollektivt, men når man til og med kutter i tilbudet vil selv de mest overtroiske miste håpet.
I tillegg til å kutte støtte til kollektivt foreslår regjeringa å subsidiere bensin og kutte i elavgifta. Resultatet av dette blir at flere velger egen fossil- eller elbil. Dette skjer samtidig som vi går inn i andre og avgjørende uke i klimatoppmøtet i Glasgow. Norge ligger nå langt bak på våre utslippsmål. Redningen er ikke at flere kjører bil. Statistikk fra SSB viser i tillegg at det er fylkene i Sør-Norge som allerede kjørte flest kilometer per bil før pandemien.