– Vi frykter at denne transportplanen er en nasjonal eksosplan
Onsdag 5. april presenterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, og representanter for samarbeidspartiene Nasjonal transportplan. Planen legger føringene for de neste tolv årene med transportpolitikk i Norge.
I planen er det store investeringer i jernbane, både nye prosjekter, samt å ta igjen etterslep. Det er også rekordhøye investeringer i veg, og blant annet skal det bygges rundt 300 km ny firefelts motorveg. Ifølge Transportøkonomisk institutt vil transporten på vegene øke, dersom kapasiteten øker. I tillegg reduseres sannsynligheten for at trafikantene velger å reise med jernbane, dersom en effektiv veg allerede finnes. Motorveier planlegges bygd i første periode, og man kan se at de flere større jernbaneprosjektene skal komme på plass i neste periode av Nasjonal transportplan, om fire år, eller senere.
Ny firefelts motorvei mellom Arna-Stanghelle og Oslo-Hønefoss skal komme raskere i gang enn dobbeltsporet på disse strekningene. Også i Trøndelag planlegges det motorvei parallelt med opprustningen av Trønderbanen.
Ny firefelts motorvei mellom Arna-Stanghelle og Oslo-Hønefoss skal komme raskere i gang enn dobbeltsporet på disse strekningene. Også i Trøndelag planlegges det motorvei parallelt med opprustningen av Trønderbanen.